onsdag den 6. juni 2012

MMF (hjemmelavet fondant)


                                MMF (hjemmelavet fondant)

Dette billede er af min første hjemmelavede fondant, og jeg har lavet det mange gange siden. Det er rigtig nemt, og smager MEGET bedre end det man køber, jeg bruger det kun til at overtrække kager med, da jeg synes, at det man køber er bedre til pynt. Her kommer min opskrift.

Portionen er til ca. 400 gram MMF.

Det skal du bruge:

150 g skumfiduser (Haribo er bedst)
3½ spsk. vand
1½ spsk. olie
Ca. 400 g flormelis
Evt. pastafarve

Sådan gør du:

Skumfiduserne klippes over en gang, og kommes i en skål til mikroovn. Hæld vand og olie over, og sæt skålen i mikroovnen. De skal have ca. 1½ min, tjek dem hver gang der er gået 30 sek., de skal ikke smeltes helt, bare være meget bløde.
Hæld massen i skålen til køkkenmaskinen, tilsæt lidt flormelis og sæt maskinen igang. Hvis der skal farve i, er det en god ide at tilsætte det nu sammen med lidt mere flormelis. Når massen lidt fast, hældes den ud på bordet, som er strøet med flormelis, og så er det bare at ælte til MMF'en føles fast og lidt klistret. Den må ikke være alt for klistret, og den må ikke være for tør, for så bliver MMF'en hård.
Herefter pakkes MMF'en ind i film, sørg for at der er lukket helt til, og kom den tilsidst i en frysepose, som lukkes godt. Når MMF'en har ligget natten over, er den klar til brug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar